numer 11(2006)


Od Redkacji    W. Dindorf
Kiedyś, w czasie wojny, dostałem się "wślizgiem" do kina na polski film, film który nie powinny oglądać dzieci poniżej 10 lat. Zobaczyłem jak drzewo przygniata motocyklistę. Treści filmu nie pamiętam ale musiała ta scena zrobić na mnie wrażenie bo już blisko 70 lat mam - oprócz kilku innych fobii - lęk przed tym by coś mnie nie przygniotło. Na kilkaset ludzi - i to była rzeczywistość - spadają niespodziewanie tony żelaza. Mam prośbę do Nauczycieli fizyki: Nie przesadzajcie z wykorzystywaniem tej niewyobrażalnej tragedii jako przykładu na programową "Zasadę Zachowania Energii". Nie ignorujcie jednak okazji, w której można wykorzystać zainteresowanie tym dramatem, do uświadomienia uczniom co się w rzeczywistości stało. Dźwigi wynosiły w górę ciężkie stalowe elementy konstrukcji dachu. Wiele elementów. Ludzie ustawiali je zgodnie z posiadanym planem. Na pewno nie z myślą by te elementy kiedykolwiek oddały wykonaną nad nimi pracę. [więcej...]


Theodor Franz Eduard Kaluza    prof. Jan Kubik
W dniu 23.11.2005r. o godz.13:00 w Sali im. Karola Musioła - Opole, Ratusz sala 48 odbyła się uroczysta sesja naukowa poświęcona Theodorowi Kałuży - wybitnemu fizykowi, który przed 120 laty (09.11.1885r.) urodził się w Opolu. Profesor Theodor Kałuża wprowadzając pięciowymiarową przestrzeń do rozważań fizycznych należał do tych uczonych, którzy zmienili zasadniczo nasz obraz świata. W roku 2005 świat nauki obchodził 100 lecie opublikowania szczególnej teorii względności przez Alberta Einsteina. Było to bezsprzecznie największe wydarzenie naukowe ubiegłego wieku, które zrewolucjonizowało nasze życie w stopniu znacznie większym niż powszechnie sądzimy. Istnieje tu też epizod związany z naszym regionem, a to za sprawą Teodora Kaluzy - urodzonego na opolskiej Pasiece matematyka i fizyka. [więcej...]


Czytanie ze zrozumieniem. Fizyka w tekstach literackich
Stanisław Jakubowicz, Stanisław Plebański, Kornelia Rybicka, Beata Udzik
Artykuł zawiera propozycję kształcenia i oceny umiejętności czytania ze zrozumieniem na podstawie fragmentów tekstów wybranych z literatury polskiej i obcej. Teksty tak dobrano, aby uczeń "zderzył się" w nich z tematyką charakterystyczną dla przedmiotów postrzeganych w szkole jako skrajnie różne: język polski - fizyka i astronomia. Takie kształcenie zbliża nauczyciela do ca-łościowego potraktowania osiągnięć ucznia. [więcej...]


Międzynarodowa Letnia Szkoła dla Młodych Fizyków
Dobromiła Nowak-Szczepaniak
Międzynarodowa Letnia Szkoła dla Młodych Fizyków jest dwutygodniową imprezą szkoleniową przeznaczoną dla młodzieży w wieku 16-18 lat o zainteresowaniach i uzdolnieniach matematyczno-fizycznch. Celem szkoły jest: zapoznanie młodzieży z najnowszymi kierunkami badań w fizyce teoretycznej, zaznajomienie ich ze specyfiką pracy fizyka-teoretyka, wspieranie rozwoju ich zainteresowań i zdolności, umożliwienie spotkania się młodzieży o wspólnych zainteresowaniach i wskazanie na międzynarodowy charakter tych zainteresowań. [więcej...]


Listy od Czytelników

O potencjale uziemianych przewodników elektrycznych  Lesław Adam Rachwał
Uziemianie przewodników jest procesem łączenia ich z innymi przewodnikami o większej pojemności elektrycznej. Panuje powszechna (nie dość ścisła) opinia, że po uziemieniu potencjał elektryczny na takim przewodniku jest równy zeru. A przecież w ogólności to nieprawda - potencjał elektrostatyczny wyznaczony jest z dokładnością do stałej i jego normowanie w wielu zagadnieniach jest ważnym wyborem. [więcej...]