numer 13 (2006)

Od Redakcji   W. Dindorf
Przed miesiącem, podczas samotnego spaceru po bałtyckiej plaży rozmyślałem nad tym jaki wpływ musiały na mnie mieć zapamiętane od dzieciństwa piosenki, te znane mi przed zdaniem matury (1950), których około 2000 potrafię do dziś zagrać i zaśpiewać. Nikt dawniej nie chodził ze słuchawkami w uszach. Pomyślałem, że teraz musi "piosenka" wielokrotnie mocniej wpływać na osobowość odbiorcy. Na pewno wpływa na wrażliwość aparatu słuchowego. [więcej...]


Arystotelesowska Strageria - miejsce narodzin fizyki   
Włodzimierz Nawrocki, Elżbieta Nawrocka
Północna część Półwyspu Chalcydyckiego jest spokojna i pełna uroku. Turyści spieszący na plaże południa na ogół nie zatrzymują się w tym rejonie. Warto jednak poświęcić mu trochę uwagi, choćby po to, by zobaczyć Stragerie - miejsce urodzenia Arystotelesa. Na wzgórzu, koło wioski, skąd roztaczają się wspaniałe widoki okolicy, znajduje się duży marmurowy pomnik filozofa i kilka dużych stanowisk prezentujących znane doświadczenia fizyczne. [więcej...]


Internet na Wsi: czy nauczyciele fizyki gotowi są pomóc?  Ryszard Strużak
Polska nigdy nie dogoni większości krajów Unii Europejskiej, jeśli chodzi o dostęp do Internetu, jeżeli nie przyspieszy rozwoju w tej dziedzinie. Pomoc Unii Europejskiej stwarza szanse takiego przyspieszenia, aby jednak je wykorzystać, niezbędna jest pełna mobilizacja społeczności lokalnych. Ryszard Strużak uważa, że młodzież i nauczyciele odegrają kluczową rolę w tej pogoni i sugeruje skorzystanie z doświadczeń międzynarodowych. Unia Europejska "informatyzuje" administrację w ramach inicjatywy znanej pod kryptonimem "i2010". Dokumenty urzędowe będą tworzone, przesyłane i archiwowane w formie elektronicznej, jednolicie w całej Unii. [więcej...]


Kształcenie u uczniów umiejętności analizy i syntezy na lekcjach fizyki
Czesław Kizowski, Joanna Lampart
Uczeń nie tylko odbiera docierające do niego informacje różnego rodzaju, lecz przez operowanie nimi może również wytwarzać nowe dla niego wiadomości i umiejętności. Koncentrując się na myśleniu nie można pominąć roli, jaką odgrywają w nim świadome operacje myślowe, dzięki którym właśnie operujemy oraz dochodzimy do pośredniego i uogólnionego poznania świata. Do podstawowych operacji zaliczamy: analizę i syntezę, abstrahowanie, uogólnienie, porównywanie oraz klasyfikowanie, konkretyzację i systematyzację. Główną rolę w ukierunkowanym myśleniu na każdym etapie nauczania odgrywają dwie, spośród wymienionych wyżej: analiza i synteza. [więcej...]