Szkolny projekt SOLARIS

Celem projektu jest rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych u uczniów a także ukazanie znaczenia słońca dla życia na Ziemi.

W ramach projektu uczniowie zbierali wszelkie informacje dotyczące słońca jako źródła energii dla procesów życiowych na Ziemi. Ważnym zagadnieniem było znajdowanie opisów związanych ze słońcem w literaturze, plastyce i muzyce. Uczniowie w czasie realizacji projektu odnajdywali przysłowia i obrzędy ludowe związane ze słońcem. W ramach integracji z przedmiotami humanistycznymi wyszukiwali związki słońca z religią i historią. Podczas projektu uczniowie wykonali prezentacje multimedialne, albumy, fotografie, pomoce naukowe, stronę internetową, symulacje matematyczne a także modele prostych urządzeń solarnych. Pod opieką nauczyciela fizyki został wykonany model pojazdu napędzanego energia słoneczną. Pojazd ten stał się następnie obiektem podstawowych badań fizycznych. Punktem kulminacyjnym projektu było opracowanie i wykonanie zegara słonecznego.
Przewidywane efekty projektu były następujące:
- Zwiększenie zainteresowania fizyką i przyrodą.
- Ukazanie znaczenia pracy zespołowej.
- Zadowolenie z efektów pracy.
- Pogłębianie wrażliwości na piękno przyrody.
- Pogłębianie nawyku dbania o porządek, czystość i estetykę najbliższego otoczenia.
- Pogłębianie umiejętności wyrażania swoich uczuć i wiedzy w różnorodnych formach wyrazu.
- Zwiększenie znaczenia postawy "dawcy" a nie tylko postawy " biorcy"
- Zwiększenie zainteresowania siecią Internet jako źródłem wiedzy.
- "Uchwycenie roli fizyki jako czynnika współdeterminującego przemiany społeczne kulturowe i filozoficzne".
- Zwiększenie samozadowolenia uczniów.
- Zwiększenie zainteresowania siecią Internet jako źródłem wiedzy.

Więcej informacji o projekcie można znaleźć na stronie szkoły:
www.zespol.pietrowicewielkie.pl

Pojazd o napędzie solarnym wykonany w ramach Szkolnego Projektu SOLARIS


          Schemat układu

Fotografia wykonanego pojazdu

Konstruktorzy pojazdu podczas próby prędkości.
Pojazd osiągnął średnią prędkość 23 cm/s

Bateria słoneczna użyta do wykonania pojazdu

Budowa pojazdu.
Do wykonania podwozia pojazdu wykorzystano klocki Lego. Bateria słoneczna została wyszukana i zamówiona w Internecie. Silniczek elektryczny (M) pochodzi od walkmana. Niestety po podłączeniu baterii słonecznej (Bs) i jej oświetleniu, okazało się, że silniczek nie obraca się. Prąd wytwarzany przez nią był za mały do wywołania ruchu pojazdu. Zastosowaliśmy więc akumulatorek (Ak), do gromadzenia ładunku wytworzonego przez baterię słoneczną. Pojazd porusza się po uprzednim jego naświetleniu i to w pochmurny dzień. Dioda (D) zapobiega rozładowaniu się akumulatorka przez baterię słoneczną, gdy pojazd nie jest oświetlany(coś w rodzaju wentyla w kole rowerowym). Jako wskaźnika obecności prądu ładowania akumulatorka oraz prądu wytwarzanego przez baterię słoneczną, użyliśmy starego mierniczka wysterowania z magnetofonu ZK - 140. Przenoszenie napędu odbywa się za pomocą prostej przekładni, wykonanej z elementów klocków Lego (kółeczka, osie, gumka). Dobór przełożenia ze względu na małą moc wytwarzaną przez silniczek jest bardzo istotny. Uczniowie sami to zauważyli.


Modele zegarów słonecznych wykonane w ramach
Szkolnego Projektu SOLARIS

Model kartonowy zegara wykonany według szablonu.
Szablon dzięki uprzejmości Krysi Raczkowskiej-

     

Model kartonowy zegara wykonany z pudełka tekturowego

          

Pobierz szablon zegara *pdf




Jan Tokar
jantokar@wp.pl


do góry