Dlaczego zderzaki w samochodach tak się konstruuje,
by podczas kolizji z innym autem czy z twardą przeszkodą
nie nastąpiło odbicie pojazdu od przeszkody?

Najprostsza odpowiedź: Mniejsza siła zadziała na ciało, które się zatrzyma, niż na ciało, które przy tej samej prędkości przed zderzeniem cofnie się z jakąkolwiek prędkością. Powiedzmy, że zderzenie trwało tak samo długo: raz wartość wektora zmiany pędu wynosiła mv, a innym razem m(v + v1). Oczywiście, mniej bolesne jest zderzenie, po którym ciało nadal porusza się w swoją stronę (auto ze snopkiem słomy) - wtedy wartość zmiany pędu będzie równa mv - mv1, czyli m(v - v1). W skrajnym przypadku (dla auta zderzającego się z chrabąszczem v = v1) może oznaczać to brak zmiany pędu (dla auta! nie dla chrabąszcza), nie ma więc i destruktywnej (np. dla pasażerów) siły. Można policzyć ten sam przypadek dla chrabąszcza przy dowolnie dobranych warunkach początkowych.


do góry