Biel
Andrzej Trzebuniak


w świetle sodowym

w świetle białym


Światło padając na powierzchnię obrazu ulega odbiciu i pochłanianiu. Miejsca odpowiadające różnym kolorom odbijają i pochłaniają różne częstotliwości światła. Właśnie ta część odbita dociera do obserwatora dając wrażenie określonej barwy. Na przykład plama wyglądająca na czerwoną odbija światło o częstotliwości odpowiadającej czerwieni a światło o innych częstotliwościach (niebieskie, żółte, zielone)ulega pochłonięciu.

Aby móc w pełni dostrzec wielobarwne walory obrazu musi być zapewnione określone oświetlenie. Światło białe jest najbardziej odpowiednie, bo jest mieszaniną wszystkich widzialnych częstotliwości.

Jeżeli natomiast obraz jest oświetlony światłem mającym tylko niektóre częstotliwości, wtedy wszystkie barwy nie będą widoczne. W świetle lampy sodowej dającej światło w zasadzie jednobarwne, tylko barwa żółta może być pochłaniana bądź odbijana, dlatego kolorowy obraz w tym świetle wygląda jakby miał tylko odcienie szarości.





















































do góry