Do wszystkich zaangażowanych w nauczanie fizyki!

Szanowni Państwo!
Jako redaktor naczelny "Fizyki w Szkole" pragnę przypomnieć, ze czasopismo nasze wystąpiło jakiś czas temu z inicjatywą stworzenia Standardów Osiągnięć dla fizyki w gimnazjum. Wersja 1 tych Standardów była udostępniona m. in. na stronie internetowej czasopisma http://www.wsip.com.pl/serwisy/czasfiz/index.htm i doczekała się dyskusji i wielu konstruktywnych uwag. W wyniku tej dyskusji powstała wersja 2, również dostępna na w/w stronie internetowej. Zachęcam do jej obejrzenia. Jest to materiał do dalszej pracy - zamiarem jest dojść do ostatecznego kształtu drogą kolejnych przybliżeń, z udziałem jak najszerszego grona współpracowników. Gdy już osiągniemy zgodę w szerokim kręgu zaangażowanych osób, wystąpimy o oficjalne uznanie stworzonego dokumentu przez instytucje państwowe.

Potrzeba istnienia Standardów stała się widoczna po dotychczasowych odsłonach egzaminu gimnazjalnego. Jak się okazało, nie istnieje urzędowy wykaz zagadnień i spis umiejętności, jakie mogą być sprawdzane na tym egzaminie. Podstawa programowa i tzw. standardy wymagań są ogólnikowe i lakoniczne, dopuszczając bardzo dowolne interpretacje ze strony Komisji układających egzamin. Taka dowolność nie powinna mieć miejsca w państwie prawa, którego zasady są nam wszystkim, jak sądzę, drogie. Dlatego wraz z pp. Barbarą Sagnowską i Jadwigą Salach podjęliśmy się sformułowania w surowym stanie bardzo szczegółowego katalogu wiedzy i umiejętności w zakresie fizyki w gimnazjum, nazwanego przez nas Standardami Osiągnięć. Ten właśnie dokument przedkładam Państwu w kolejnej już, drugiej wersji, licząc przynajmniej na "moralne" wsparcie dla samej idei, a może i zainteresowanie szczegółowymi rozwiązaniami. Zapraszam do współpracy zwłaszcza nauczycieli gimnazjum, ale i dla licealnych sprawa jest ważna, bo wiele głosów sygnalizuje alarmująco niski stan przygotowania absolwentów gimnazjum w zakresie fizyki i w konsekwencji trudności z dalszą nauka. Nasza inicjatywa ma m. in. na celu ten stan poprawić.

Pozdrawiam serdecznie, życząc w nowym roku szkolnym i akademickim jak najwięcej satysfakcji z pracy z uczniami, studentami i współpracownikami

Adam Smólski