Do wszystkich zaangażowanych w nauczanie fizyki!
Szanowni Państwo!
Jako redaktor naczelny "Fizyki w Szkole" pragnę przypomnieć, ze
czasopismo
nasze wystąpiło jakiś czas temu z inicjatywą stworzenia Standardów
Osiągnięć
dla fizyki w gimnazjum. Wersja 1 tych Standardów była udostępniona m. in.
na
stronie internetowej czasopisma
http://www.wsip.com.pl/serwisy/czasfiz/index.htm i doczekała się dyskusji
i
wielu konstruktywnych uwag. W wyniku tej dyskusji powstała wersja 2,
również
dostępna na w/w
stronie internetowej. Zachęcam do jej obejrzenia. Jest to materiał do
dalszej pracy - zamiarem jest dojść do ostatecznego kształtu drogą
kolejnych
przybliżeń, z udziałem jak najszerszego grona współpracowników. Gdy już
osiągniemy zgodę w szerokim kręgu zaangażowanych osób, wystąpimy o
oficjalne
uznanie stworzonego dokumentu przez instytucje państwowe.
Potrzeba istnienia Standardów stała się widoczna po dotychczasowych odsłonach egzaminu gimnazjalnego. Jak się okazało, nie istnieje urzędowy wykaz zagadnień i spis umiejętności, jakie mogą być sprawdzane na tym egzaminie. Podstawa programowa i tzw. standardy wymagań są ogólnikowe i lakoniczne, dopuszczając bardzo dowolne interpretacje ze strony Komisji układających egzamin. Taka dowolność nie powinna mieć miejsca w państwie prawa, którego zasady są nam wszystkim, jak sądzę, drogie. Dlatego wraz z pp. Barbarą Sagnowską i Jadwigą Salach podjęliśmy się sformułowania w surowym stanie bardzo szczegółowego katalogu wiedzy i umiejętności w zakresie fizyki w gimnazjum, nazwanego przez nas Standardami Osiągnięć. Ten właśnie dokument przedkładam Państwu w kolejnej już, drugiej wersji, licząc przynajmniej na "moralne" wsparcie dla samej idei, a może i zainteresowanie szczegółowymi rozwiązaniami. Zapraszam do współpracy zwłaszcza nauczycieli gimnazjum, ale i dla licealnych sprawa jest ważna, bo wiele głosów sygnalizuje alarmująco niski stan przygotowania absolwentów gimnazjum w zakresie fizyki i w konsekwencji trudności z dalszą nauka. Nasza inicjatywa ma m. in. na celu ten stan poprawić.
Pozdrawiam serdecznie, życząc w nowym roku szkolnym i akademickim jak najwięcej satysfakcji z pracy z uczniami, studentami i współpracownikami
Adam Smólski