1. Temat lekcji: Miejsce człowieka w przyrodzie - szacunek dla niej i odpowiedzialność za jej stan.

Treść zadania: Umocuj na jakimś podłożu ( np. na pudełku po zapałkach, na słoiczku, na deseczce...) paski plastra stroną podklejoną na zewnątrz. Tak przygotowany przyrząd umieść na dworze, np. na balkonie, w ogrodzie i zabezpiecz przed porwaniem przez wiatr. Obserwuj przez cały tydzień zmiany na paskach plastra. Wyniki codziennych obserwacji zmian notuj w tabeli.

Data Zaobserwowane zmiany
   

Uzyskane wyniki posłużą do dyskusji na temat zanieczyszczenia powietrza pyłami i potrzeby jego ochrony.

2. Temat lekcji: Rodzaje oddziaływań.

Treść zadania: Kilka małych i suchych skrawków papieru połóż na stole. Potrzyj wełnianą szmatką długopis z tworzywa sztucznego i zbliż do kawałków papieru. Czynność powtórz kilkakrotnie. Co obserwujesz? Jakie oddziaływanie tu występuje?

3. Temat lekcji: Pomiar siły przy użyciu siłomierza.

Treść zadania: Wykonaj siłomierz i wyskaluj go dostępnymi środkami.
Wykonane siłomierze wykorzystujemy na lekcji do pomiaru siły ciężkości i porównujemy z pomiarami wykonanymi za pomocą szkolnych siłomierzy. Omawiamy błędy pomiarowe i różne przyczyny ich wystąpienia np. złe skalowanie, niewłaściwy materiał użyty do wykonania siłomierza itp. Zadanie do wykonania dla ochotników, ale dyskusję prowadzimy z całą klasą.

4. Temat lekcji: Budowa ciał stałych krystalicznych.

Treść zadania: Wypełnij dwie szklanki gorącą wodą do połowy objętości. Ciągle mieszając zawartość wsypuj do jednej z nich sól do chwili, gdy już więcej soli nie da się rozpuścić (powstanie roztwór nasycony). W drugiej szklance w ten sam sposób rozpuść cukier. Następnie ostrożnie zlej ciecze znad powstałych osadów do dwóch przygotowanych wcześniej słoików. Na słoikach połóż ołówki z przywiązanymi do nich nitkami. Koniec nitki powinien być zanurzony w roztworze. Słoiki postaw w takim miejscu, abyś mógł obserwować zachodzące zmiany (w czasie obserwacji nie ruszaj słoików, doświadczenie może się nie udać). Wyniki obserwacji wzrostu kryształów notuj w tabeli.

Data

Wyniki obserwacji

Warunki otoczenia

    temperatura otoczenia
substancja
miejsce obserwacji
     

Hodowlę należy założyć odpowiednio wcześniej jako przygotowanie do nowej lekcji. Na lekcji oceniamy wyhodowane kryształy i omawiamy wyniki obserwacji wszystkich uczniów uwzględniając sposób prowadzenia doświadczenia, a nie sam wynik.

5. Temat lekcji: Rozszerzalność cieplna cieczy. Budowa termometru.

Treść zadania: Wykonaj pomiar temperatury powietrza (w tym samym miejscu, o stałej porze dnia) w ciągu kolejnych 5-ciu dni. Wyniki pomiarów umieść w tabeli i przedstaw na wykresie (na papierze milimetrowym). Jaki wniosek nasuwa się na podstawie otrzymanych wyników?

Data

Temperatura w oC

Pora dnia

     
     

Wyniki obserwacji wykorzystujemy na lekcji do analizy zmian temperatury na podstawie wykresu i fizycznej jego interpretacji.

6. Temat lekcji: Budowa materii.

Treść zadania: Do butelki z wąską szyjką wlej trochę wody, następnie nasyp tyle soli, aby wypełniała 1/5 butelki. Wstrząśnij butelką, aby usunąć resztki powietrza. Następnie napełnij butelkę do pełna wodą i zamknij korkiem. Zaznacz na butelce poziom cieczy. Wstrząsając butelką doprowadź do rozpuszczenia soli. Jaki jest teraz poziom cieczy w butelce? Jak wytłumaczyć zaobserwowane zjawisko?
W doświadczeniu obserwuje się zmniejszenie objętości przy rozpuszczeniu ciała stałego (soli) w cieczy (wodzie).

7. Temat lekcji: Zjawisko dyfuzji.

Treść zadania: Przeciąć ziemniak na dwie równe części. Włożyć pomiędzy nie kryształek nadmanganianu potasu i obie części docisnąć do siebie. Po kilku godzinach połówki ziemniaka rozdzielić. Co obserwujemy na powierzchni ziemniaka? Co można zaobserwować wewnątrz połówek ziemniaka? Jak wyjaśnić to zjawisko?
Po kilka kryształków nadmanganianu potasu uczniowie otrzymują od nauczyciela. Nadmanganian potasu zabarwi obie części ziemniaka tworząc plamę nie tylko powierzchniową, lecz sięgającą kilku milimetrów w głąb ziemniaka.

8. Temat lekcji: Warunek równowagi sił. Siła wypadkowa.

Treść zadania: Ciężką książkę obwiązujemy sznurkiem, do którego przyczepiamy dwa dość długie sznurki. Każdy ze sznurków obciążamy jakimś ciężarkiem (można użyć np., dwóch kamieni: większego i mniejszego). Krawędzie stołu smarujemy tłuszczem. Następnie umieszczamy książkę na stole w taki sposób, aby ciężarki zwisały na sznurkach poza krawędzie stołu (rys.). Co można zaobserwować przy zmianie kąta między kierunkami obciążonych sznurków? Kiedy siła wypadkowa działająca na książkę jest największa, a kiedy najmniejsza? Od czego to zależy?

9. Temat lekcji. Ciśnienie i jego jednostki.

Treść zadania: Znając masę swojego ciała (a więc i ciężar) wyznacz ciśnienie jakie wywierasz na podłogę stojąc, oraz gdy siedzisz na krześle. Pole powierzchni stóp wyznacz za pomocą kartki papieru w kratkę; tak samo wyznacz pole powierzchni nóg krzesła. W którym przypadku ciśnienie jest większe?

Podane przykłady zadań przeznaczone są do rozważenia przez nauczyciela, do którego należy ostateczne dostosowanie treści i sposobu realizacji zadania dla konkretnego zespołu uczniów.

Wyboru zadań dokonała Anna Zawadzka, nauczyciel fizyki w gimnazjum.