numer 5(2004)

Piękne zdjęcie niemniej pięknego zjawiska otwiera bieżący numer "Mojej Fizyki".
Pierwszy raz publicznie pokazałem to doświadczenie przed tygodniem w Borowicach na XVI Szkole Dydaktyki Fizyki.
WD


OD REDAKCJI   W. Dindorf
Jeszcze widzę dziesiątki sympatycznych, uśmiechniętych twarzy uczestników XVI Jesiennej Szkoły Dydaktyki Fizyki. Jeszcze brzmią w uszach kuplety bardziej lub mniej przyzwoite, które zebrane razem pozwolą kiedyś zainteresowanym odtworzyć historię tej bardzo pożytecznej imprezy. Wierzę w to, że wszyscy uczestnicy wrócili do normalności z nowym zapałem i nadzieją. Nadzieją na przezwyciężenie beznadziejności. [więcej...]


Doświadczalne wyznaczanie punktu Fermata/Torricellego w trójkącie   W. Dindorf
Kilka naście dni temu zwróciła się do mnie Pani Redaktor wrocławskiego "Magazynu Miłośników Matematyki" bym spróbował znaleźć kogoś kto pokaże jak doświadczalnie (znaczy fizycznie) pokazać punkt Torricellego w trójkącie. Pani Redaktor uprzejmie dodała, że jak to się uda to będzie miała dalsze propozycje. To było wezwanie. Nie miałem pojęcia co to jest punkt Torricellego. Przeszukałem wszystkie dostępne encyklopedie, podręczniki matematyki i fizyki - bez sukcesu. Szukać zacząłem w internecie i znalazłem http://agutie.homestead.com/files/Trianglecenter_B.htm#Vecten oraz http://www.pballew.net/fermatpt.html. Teraz było jasne, że bez tej ciekawej, nawet bardzo ciekawej informacji, przeżyłem dziesiątki lat a nawet uczyłem oba przedmioty, na lekcjach których ten temat mógł być choćby jako ciekawostka poruszony. [więcej...]


Doświadczenia ilustrujące dualizm korpuskularno-falowy   Paweł Tomasz Pęczkowski
Fale czy cząstki?
Cząstki czy fale?
Czy elektron może interferować sam ze sobą?
Czy elektron "czuje" pole magnetyczne, jeśli z nim nie oddziałuje?
Czy możliwa jest dyfrakcja elektronów na fotonach? [więcej...]


SZEŚĆ WARIACJI I POST SCRIPTUM NA TEMAT "DOBRY NAUCZYCIEL"  Antoni Dindorf,
Paweł Nowak - opracowanie komputerowe

Przy tablicy jest miejsce dla nauczyciela. Naturalnym miejscem ucznia w klasie jest "ławka". Przyjęty u nas zwyczaj odpytywania ucznia przy tablicy ma dla niego atrybuty średniowiecznego pręgierza, a dla klasy, poza wartościami rozrywkowymi, jest na ogół typowym przykładem czasu straconego. Natomiast błędy, jakie "podsądny" w tym czasie popełnia, długo i na ogól trwale zostają przez innych zapamiętane. Proceder ten jest poza tym wysoce nieetyczny oraz sprzeczny z prawem każdego do poszanowania jego intymności i ludzkiej godności. Dokładnie zresztą tak samo, jak wszelkie stosowane powszechnie do dzisiaj formy publicznego ogłaszania ocen za różne sprawdziany; czy omawianie jakości wypracowań wobec całej klasy połączone z krytyką autora, a nie błędów. [więcej...]


ZAPRASZAMY DO DYSKUSJI     

PLAN CZY PRZYPADEK   Czesław Hławiczka
Gdzie jest antymateria. Artykuł do dyskusji na temat przestrzeni i grawitacji. Ludzkość zmienia pogląd na przestrzeń i materię.
1.Przestrzeń całkiem pusta - przenosi tylko cząstki materii
2.Przestrzeń wypełniona sztywnym eterem - szybkość światła zależy od wzajemnych prędkości źródła i obserwatora.
3.Czasoprzestrzeń uginająca się w polu grawitacyjnym (Ogólna teoria względności)
4.Czasoprzestrzeń skwantowana z punktowymi obiektami materialnymi poruszającymi się prostoliniowo (Mechanika kwantowa)
5. Czasoprzestrzeń skwantowana z drgającymi obiektami nie punktowymi poruszającymi się prostoliniowo. (teoria strun, membran)
6. Czasoprzestrzeń skwantowana , gdzie odkształcenia dyskretnych cząstek przestrzeni poruszają się prostoliniowo i dają iluzję obiektów materialnych. (Hoft, Hadley i inni). Jeśli wyobrazimy sobie np. pomieszczenie wypełnione szczelnie pod sufit piłkami futbolowymi, to każde kopnięcie (energia) które odkształciło 1 piłkę, zostaje przekazane sąsiednim. Jak opisać dokładnie wielkość i przemieszczenia tych powiązanych wzajemnie odkształceń. W trzywymiarowej przestrzeni pokoju poruszają się piłki (jednakowe ) , które są dla danego odkształcenia dodatkowo trzywymiarową podprzestrzenią. Niby proste kopnięcie trzeba rozpatrywać w 9-ciu wymiarach. Podobnie skomplikowana jest teoria strun (26 lub 10 wymiarów). [więcej...]