numer 22(2009)


Od Redakcji  W.Dindorf
Odbył się wielki, jubileuszowy, Czterdziesty Zjazd Fizyków Polskich. Doskonała okazja do pokazania Polsce, że fizyka żyje, istnieje choć ledwo dyszy, potrzebuje wsparcia, sympatii. Na czele Honorowego Komitetu wielkie autorytety. Z wspaniałych sal Uniwersytetu Jagiellońskiego Fizycy mieli szansę pełnym głosem dać znać o sobie. Niestety, nie widziałem ani mikrofonów Polskiego Radia ani kamer TV a w lokalnych wiadomościach było miejsce na to, że ktoś gdzieś wypala trawę (informacja zerowa) a nie było o tym, że właśnie do Krakowa zjechała się elita polskiej FIZYKI plus kilku Chińczyków.
Komitet Honorowy być może przysłał na Zjazd zakamuflowaną delegację. [wiecej...]


Spektroskopia Ramana - drgania i widmo rozpraszania  Adrian Kamiński
Spektroskopia Ramana jest istotną metodą badania widm rotacyjnych i oscylacyjnych cząsteczek. Światło rozpraszane ma inne częstości niż światło padające. Obserwujemy przesunięcie linii zarówno w stronę większych jak i mniejszych częstości, a tym samym większych i mniejszych energii. Kilka cech tej spektroskopii jest niezwykle ważnych. Jedną z nich jest możliwość użycia światła widzialnego do badania widma Ramana. Potrafimy lepiej operować właśnie takim światłem w warunkach doświadczenia niż światłem podczerwonym lub mikrofalami. [więcej...]


Modelowanie informacyne - jako kategoria dydaktyczna w nauczaniu fizyki  Ryszard Jasek, Czesław Kizowski
Ważnym i aktualnym kierunkiem rozwoju współczesnych procesów poznawczych jest modelowanie z wykorzystaniem elementów informatyki. Modelowanie informacyjne może być odnoszone do wszystkich aspektów rozwoju społeczeństwa, tj. kulturowego, naukowego, technologicznego i edukacyjnego. W artykule przedstawiono zastosowanie teorii informacji do modelowania procesu dydaktycznego w zakresie nauczania fizyki. Rozważano zagadnienia tworzenia, przetwarzania oraz wykorzystania informacji jako kategorii dydaktycznej. Zaproponowano konstruktywistyczny model efektywnego nauczania i uczenia się. [więcej...]


Stracona szansa  W. Dindorf
Zdarza się w życiu i to dosyć często, że człowiek przeoczy okazję. Potem długo rozważa przyczynę niedopatrzenia, długo żałuje, szczególnie, gdy nie widzi się możliwości naprawienia błędu.
Te dwa zdania to wstęp. A teraz treść: [więcej...]


Z LISTÓW DO REDAKCJI
Witam,
Jestem emerytowanym inżynierem ale lubię zajmować się fizyką - zarówno tą "najwyąszą" jak i podstawami oraz sposobem nauczania (tłumaczenia). Za moją sprawą na bardzo dobrej według mnie stronie o historii nauki http://www-history.mcs.st-andrews.ac.uk/Biographies/Kaluza.html poprawiono w biografi Kałuży miejsce urodzenia oraz dodano link do strony waszego instytutu.

Zainteresowała mnie informacja na stronie http://draco.uni.opole.pl/moja_fizyka/scen/scen18.html o oddziaływaniach elektromagnetycznych, do której miałbym kilka uwag. Konkretnie chodzi mi o zaleznosc F= Bqv . Powiedziałbym, ze jest to wersja "akademicka" i uczniowie potem mają kłopot z jej praktycznym wykorzystaniem. Pamietam, że w mojej szkole (i także w niektórych podrecznikach ) używa sie F= BIl. Warto uczniom pokazać, ze to to samo bo Il=qv.

Czasami "złośliwi" nauczyciele każą to udowadniać w zadaniach. Uważam, ze takie postępowanie jest bardzo niepedagogiczne i należy własnie takie zależności pokazać wyraźnie na lekcji.

Pozdrawiam
Henryk Zajdel, Katowice